Als ondernemer streef je naar een duurzaam concurrentievoordeel. Volgens Wikipedia is dat een voordeel dat een onderneming heeft en langere tijd kan houden ten opzichte van concurrenten. Een onderneming heeft een duurzaam concurrentievoordeel als het waardecreatieprocessen bezit die:
– onderscheidend zijn
– niet dupliceerbaar zijn
– niet imiteerbaar zijn
Ja, een duurzaam concurrentievoordeel, dat willen we natuurlijk allemaal wel en we zoeken het vaak in de hoek van kostleiderschap, relatieleiderschap of focus op een niche markt. Het is uiteraard zinvol om je bewust te zijn van de unieke eigenschappen van je onderneming. Daarom wil ik in dit artikel een extra mogelijkheid aandragen om je duurzaam te onderscheiden. Vaak wordt een unieke mogelijkheid vergeten om een concurrentievoordeel te halen en dat ben jij als ondernemer zelf.
Om aan te tonen dat de ondernemer het verschil maakt werp ik wel eens de volgende vraag op. Stel, er zijn twee identieke ondernemersplannen. Beide plannen krijgen dezelfde financiering alleen worden de plannen door verschillende ondernemers uitgevoerd. Denk je dat er na twee jaar ook twee identieke bedrijven zijn ontstaan? Je zal het met me eens zijn dat dit niet zal gebeuren. Hiermee wil ik maar zeggen dat de kwaliteit van de ondernemer minstens net zo belangrijk is als een goed product, de juiste markt etc.
Maar hoe weet je nu wat jouw unieke voordeel is? Het antwoord is eenvoudig. Maak vaker gebruik van je sterke punten. Sterke punten kun je herkennen als activiteiten die je makkelijk afgaan, die je met plezier uitvoert en die je met een constante kwaliteit kan uitvoeren. Vaak zijn we ons niet bewust van onze sterke punten omdat we het zo gewoon vinden wat we doen.
Sterke punten ontstaan door talenten te ontwikkelen met kennis en vaardigheden. Als verkoper kun je bijvoorbeeld de productspecificaties uit je hoofd leren en een training op het gebied van gesprekstechnieken volgen maar dat maakt je nog geen topverkoper. Nee een topverkoper heeft het unieke talent om bij het eerste gesprek direct een klik te hebben met zijn gesprekspartner. Dat is niet aan te leren, dat is talent. Dus talent + kennis + vaardigheden = sterke punt.
Ieder mens beschikt van nature over een aantal talenten die ontwikkeld kunnen worden tot sterke punten. En deze mix van sterke punten zorgt ervoor dat jij als ondernemer over unieke kwaliteiten beschikt die je in kunt zetten om jou onderneming uniek te maken.
Als je onderneemt vanuit je sterke punten doe je dingen waar je goed in bent en die je met plezier uitvoert. Het zorgt voor flow. Misschien herken je het wel dat je bezig bent en je niet meer bewust bent van de tijd of vergeet om te eten. Flow zorgt voor positieve emoties, meer zingeving, positieve relaties en uiteindelijk voor betere prestaties.
Om je eigen sterke punten in kaart te brengen zijn verschillende hulpmiddelen ontwikkeld. Je kunt natuurlijk altijd aan je partner, vrienden, collega ondernemers of medewerkers vragen wat jou sterke punten zij. Je zult versteld staan van de mooie antwoorden die je dan krijgt. Maar er zijn ook online test ontwikkeld waar je tegen betaling inzicht kunt krijgen in jou talenten. Op de site van gallupstrengthscenter kun tegen betaling een online assessment invullen om jou top vijf talenten te ontdekken. Deze test is gebaseerd op 50 jaar onderzoek en heeft geleid tot beschrijving van 34 verschillende talent.
Of schrijf je in voor mijn workshop Ondernemen vanuit van je sterke punten. In deze workshop brengen we niet alleen jou sterke punten in kaart maar gaan we ook bepalen hoe je jou sterke punten verder kunt ontwikkelen om vervolgens te bepalen hoe je ze vaker in kunt zetten om met meer plezier betere resultaten te halen.
Maak dus maak werk van je eigen unieke concurrentievoordeel! Door vaker gebruik te maken van je sterke punten creƫer je waarde die onderscheidend, niet dupliceerbaar en niet imiteerbaar is.
Ik wens je Blijer Ondernemen!
Marcel